Senin, 11 April 2016

Subhanallah! Ternyata Wanita Lebih Mudah Masuk Syurga, Asalkan Menjalankan 4 Amalan Ini..




Pada saat Nabi SAW isra dan miraj, Allah SWT menampakkan kepada beliau mayoritas penduduk neraka yang panas adalah kaum wanita sedangkan penduduk syurga yang banyak sekali di dalamnya kenikamatan-kenikmatan adalah kaum dhuafa/miskin. Kebanyakan dari mereka (wanita) bukan tidak beribadah kepada Allah SWT tapi kebanyakan dari mereka tidak mampu mensyukuri rejeki yang para suami mereka telah berikan.


Namun ada amalan yang Rasulullah SAW sebutkan kepada kaum wanita, dimana jika mereka mengerjakan 4 amalan ini, maka mereka di jamin masuk ke syurga melalui pintu mana saja yang dia suka. Mudah bukan?? Yuk kita lihat bunyi hadistnya :

Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seorang wanita (istri) itu telah melakukan shalat lima waktu, puasa bulan Ramadhan, menjaga harga dirinya dan mentaati perintah suaminya, maka ia diundang di akhirat supaya masuk surga berdasarkan pintunya mana yang ia suka (sesuai pilihannya),” (HR. Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)



Jadi jalan menuju syurga memang berliku namun ada "jalan pintas" yang sudah diberitahukan oleh Rasulullah SAW kepada para wanita agar ia dapat masuk syurga dari pintu mana saja.

Adapun amalan-amalan mereka adalah Melaksanakan Sholat Wajib 5 Waktu, Berpuasa Wajib di Bulan Ramadhan, Menjaga Harga Dirinya Ketika Ada/Tidak Ada Suaminya dan Taat Kepada Suaminya (kecuali kepada kemaksiatan). Insya Allah jika ke-4 hal ini kita (wanita) amalkan, pasti dia akan masuk syurga seperti yang telah disebutkan Nabi SAW melalui hadistnya.


Subhanallah! Ternyata Wanita Lebih Mudah Masuk Syurga, Asalkan Menjalankan 4 Amalan Ini.. Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Zuhafs

0 komentar:

Posting Komentar